هر نوع اطلاعاتی

ساخت وبلاگ

انحصار وراثت چيست و چه مراحلي دارد؟

براي تعيين تكليف ميراث هركس پس از فوت، ابتدا بايد ورثه را تعيين كرد. رسيدگي به اين امر از سوي مرجع قانوني و با رعايت تشريفات مقرر در قانون را «انحصار وراثت» و راي صادر شده را «تصديق يا گواهي انحصار وراثت» مي نامند.

از كدام مرجع مي توان درخواست صدور گواهي انحصار وراثت كرد؟

براي صدور گواهي انحصار وراثت بايد به شوراي حل اختلاف آخرين محل اقامت دائمي متوفي مراجعه كرد. ليكن بايد توجه كرد كه رسيدگي به دعاوي درباره اصل و نسب، وصيت، توليت يا وقف كه ممكن است پس از فوت متوفي ايجاد شود كماكان در صلاحيت دادگاه هاي عمومي است و چنين دعاوي حتي با توافق طرفين قابليت طرح در شوراي حل اختلاف را ندارد.

چه اشخاصي مي توانند درخواست صدور گواهي انحصار وراثت كنند؟

معمولا يك يا چند تن از ورثه درخواست صدور گواهي انحصار وراثت مي كنند، ليكن هر ذي نفعي از قبيل طلبكار متوفي يا ورثه، كسي كه متوفي به نفع او وصيت كرده (موصي له) يا كسي كه از سوي متوفي مامور اجراي وصيت شده است (وصي) مي توانند درخواست صدور گواهي انحصار وراثت كنند. مخالفت يا همكاري نكردن يك يا چند تن از ورثه به هر دليلي كه باشد مانع رسيدگي و صدور گواهي انحصار وراثت نيست.

چه مداركي بايد همراه درخواست صدور گواهي انحصار وراثت ارائه شود؟

درخواست كتبي انحصار وراثت مشتمل بر نام، مشخصات كامل و اقامتگاه متقاضي، متوفي و همه ورثه و نسبت هر يك از ورثه با متوفي بايد به همراه مدارك زير به شوراي حل اختلاف ارائه شود:

? -گواهي فوت متوفي صادر شده از سوي اداره ثبت احوال

2-كپي شناسنامه ورثه

? -كپي عقدنامه همسر دائمي متوفي

?-فرم استشهاديه دال بر منحصر بودن وراث به اشخاص نامبرده شده

?-گواهي تسليم اظهارنامه ماليات بر ارث به اداره امور اقتصادي و دارايي آخرين محل اقامت متوفي. در اين مرحله صرفا مشخصات متوفي و اموال و دارايي هاي وي در فرم مخصوصي به اداره دارايي اعلام مي شود و نيازي به پرداخت ماليات نيست.

- ?رسيدگي به دعاوي درباره احوال شخصيه ايرانيان غير شيعه، زرتشتي، كليمي يا مسيحي در هر مورد بر اساس قواعد همان كيش و آيين انجام مي شود بنابراين در صورتي كه متوفي از اقليت هاي مذهبي باشد نظر مرجع مذهبي مربوطه درباره تقسيم ماترك بايد همراه درخواست ارائه شود.

زمان لازم براي صدور گواهي انحصار وراثت چقدر است؟

در صورتي كه ارزش ماترك متوفي كمتر از ??ميليون ريال باشد، شوراي حل اختلاف بدون انتشار آگهي و دعوت از ورثه، در جلسه فوق العاده با توجه به اسناد و مدارك ارائه شده، گواهي انحصار وراثت را صادر مي كند. ليكن در صورتي كه ماترك، بر اساس گواهي تسليم اظهارنامه ماليات بر ارث، بيش از ??ميليون ريال ارزش داشته باشد، در فرضي كه آخرين سكونتگاه متوفي در شهر بوده باشد به هزينه متقاضي، درخواست وي يك نوبت در روزنامه كثيرالانتشار آگهي مي شود و در فرضي كه آخرين اقامتگاه متوفي در روستا بوده باشد درخواست متقاضي در روستا اعلام عمومي مي شود. پس از گذشت يك ماه از آگهي يا اعلام عمومي در صورت عدم وصول اعتراض، با توجه به اسناد و مدارك ارائه شده گواهي انحصار وراثت صادر مي شود. در صورتي كه در مهلت يك ماهه از زمان نشر آگهي هر شخص ذي نفعي به درخواست صدور گواهي انحصار وراثت اعتراض كند، به عنوان مثال شخصي ادعا كند كه ورثه منحصر به اشخاص ذكر شده در درخواست نبوده و نام يك يا چند تن از ورثه عمداً يا سهواً اعلام نشده است يا شخصي مدعي شود كه وصيت نامه اي از متوفي موجود است، شوراي حل اختلاف در مواردي كه صلاحيت رسيدگي به آن ها را دارد با تشكيل جلسه و دعوت از طرفين به موضوع رسيدگي و حكم مقتضي را صادر مي كند و در مواردي كه خارج از صلاحيت شوراي حل اختلاف است با وصول اعتراض، رسيدگي به موضوع را در شورا تا تعيين تكليف در دادگاه صالح متوقف مي كند.

در مواردي كه برخي ورثه از همكاري خودداري مي كنند آيا مي توان بدون ذكر اسامي آن ها درخواست صدور گواهي انحصار وراثت كرد؟

همان طور كه پيشتر گفته شد هر ذي نفعي حتي بدون همكاري ورثه، مي تواند درخواست صدور گواهي انحصار وراثت كند، بنابراين ارائه درخواست صدور گواهي انحصار وراثتي كه در آن نام يك يا چند تن از ورثه ذكر نشده و ورثه متوفي به دروغ منحصر به افراد نامبرده در درخواست اعلام شده، هيچ ضرورتي ندارد. صرف نظر از مسائل شرعي و اخلاقي، قانون گذار چنين عملي را جرم دانسته و براي آن مجازات سنگيني تعيين كرده است. تكميل فرم استشهاديه خلاف واقع و شهادت دروغ در اين مورد نيز جرم است. ماده ? قانون تصديق انحصار وراثت (مصوب 1309.7.14) مقرر مي دارد: «هرگاه معلوم شود كه مستدعي تصديق با علم به عدم وراثت خود تحصيل تصديق وراثت نموده يا با علم به وجود وارثي غير از خود، تحصيل تصديق بر خلاف حقيقت كرده است كلاهبردار محسوب و علاوه بر اداي خسارت به مجازاتي كه به موجب قانون براي اين جرم مقرّر است، محكوم خواهد شد.»

https://palizlaw.ir/p/84/%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%AB%D8%AA

هر نوع اطلاعاتی...
ما را در سایت هر نوع اطلاعاتی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهندس hamechihas بازدید : 83 تاريخ : 19 مرداد 1399 ساعت: 8:13

بسياري از افرادي كه در مورد قوانين كاري اطلاعاتي ندارند به وكيل قانون كار نيازمند مي شوند تا اطلاعات خود را در اين مورد تكميل كنند. شما در هر كاري كه مشغول به فعاليت باشيد بايد با قوانين آن كار آشنايي هاي لازم را به دست آوريد. يكي از بهترين روش هاي دريافت اطلاعات قوانين كار وكيل قانون كار مي باشد كه بسياري از افراد قوانين كار را براي شما توضيح مي دهند و مشورت هاي لازم را براي شما بيان مي كنند.

مشاوره قانون كار براي بسياري از افرادي كه از قوانين كاري اطلاعاتي ندارند بسيار مناسب مي باشد. در ادامه مطالب سعي مي كنيم برخي از مواردي كه عموما در اين رابطه مورد استفاده قرار مي گيرد را براي شما بيان كنيم تا آشنايي بيشتري را در اين مورد به دست آوريد. سعي ما بر اين است تا شما در شكايت هاي قانوني به مشكل بر نخوريد . در نظر داشته باشيد كه حتي با وجود آگاهي نسبي در اين زمينه ، هنگام بروز برخي از مشكلات حتما نياز پيدا خواهيم كرد تا به وكيل اداره كار مراجعه كنيم.

معرفي مشاور قانون كار :

همانطوري كه بيان كرديم هر فردي براي اينكه با قوانين كاري خود آشنايي هاي لازم را به دست آورد به مشاوره قانون كار نياز دارد كه در ادامه برخي از آنها را معرفي مي كنيم.

  1. يكي از مهمترين قوانيني كه در وكيل قانون كار قرار مي گيرد و بايد كليه كارفرمايان، كارگاهها، كارگران، موسسات صنعتي، توليدي، كشاورزي و خدماتي از اين قانون تبعيت كنند اين است كه بايد به طور كامل با قوانين كاري آشنايي داشته باشند و هريك از آنها بايد در مورد فعاليت ها و عملكردهايي كه بايد انجام دهند آگاهي كافي و لازم داشته باشند.
  2. هر فردي كه در هر حوزه اي فعاليت مي كند بايد مشروعيت كامل داشته باشد. برخي از سازمان ها وجود دارند كه بايد مشروعيت اين دسته از افراد را تعيين كنند تا آنها بتوانند فعاليت هاي كاري خود را انجام دهند.
  3. قراردادي كه بين افراد وضع مي شود باي به طور كامل معين و مشخص باشد و هيچ ابهامي در آن وجود نداشته باشد. مشاوره قانون كار مبهم و واضح بودن قراردادها را مشخص مي كند.
  4. يكي از مهمترين قوانيني كه در مشاوره قانون كار قرار مي گيرد حقوق كارگر مي باشد كه، حقوق كارگر بايد در ابتداي قرارداد مشخص شود تا كارگر به خوبي در مورد حقوق خود اطلاع داشته باشد.
  5. ساعات كاري كه كارگران بايد در حوزه فعاليت خود حضور داشته باشند بايد در ابتدا مشخص شود، همچنين يكي ديگر از مواردي كه بايد در ابتدا مشخص شود مرخصي هايي مي باشد كه افراد مي توانند در طول سال از آنها استفاده كنند. يعني در ابتدا بايد به افراد گفته شود كه در طول يك سال چند روز كاري خود را مي توانند به مرخصي هاي خود اختصاص دهند.
  6. يكي از قوانيني كه در مشاوره قانون كار وجود دار اين است كه برخي از كارها در شرايطي مي باشند كه مدت قرارداد آنها مشخص شده مي باشد. افرادي كه مي خواهند در اين شغل ها فعاليت كنند با آنها قرارداد مشخصي بسته مي شود و بعد از اينكه قرارداد آنها تمام شود، فعاليت كاري آنها هم اتمام پيدا مي كند.

در دو صورت قرار داد با آنها باري ديگر منعقد مي شود، يكي از آنها در شرايطي مي باشد كه افراد كار خود را به خوبي انجام داده اند و كارفرمايان از فعاليت وي رضايت داشته اند، در اين صورت قرارداد ديگري با آنها بسته مي شود. يكي ديگر از شرايطي كه در مشاوره قانون كار وجود دارد اين است كه مدت فعاليت آن سازمان و يا شركت تمام نشده است و مجبور مي باشد كارگراني را كه به صورت قراردادي استخدام كرده است نگه دارد و قرارداد ديگري را با آنها منعقد كند.

  1. يكي ديگر از قوانين كار اين است كه بايد در ابتداي تنظيم قرارداد براي كارگرها فعاليت آنها مشخص شود تا آنها بدانند در چه حوزه اي بايد فعاليت كنند.
  2. برخي از سازمان ها و شركت ها از آنجايي كه فعاليت هاي خاصي در آنها انجام مي شود، قوانين خاصي هم دارد كه افراد در همان روز اول كه استخدام مي شوند بايد با آن قوانين آشنا شوند تا ب خوبي بتوانند فعاليت هاي كاري خود را شروع كنند.

http://taninedalat.org

هر نوع اطلاعاتی...
ما را در سایت هر نوع اطلاعاتی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مهندس hamechihas بازدید : 75 تاريخ : 29 مرداد 1399 ساعت: 13:37